• "Lekcja wrażliwości"
          • "Lekcja wrażliwości"

          •  

             

             

            22 marca gościliśmy niezwykłego, młodego człowieka, pana Mateusza Pawłowskiego, który jest osobą niewidomą od urodzenia. Pan Mateusz przyjechał do nas z Warszawy, by poprowadzić wyjątkowe zajęcia i udowodnić, że „chcieć oznacza móc”. Nasz gość każdego dnia pokonuje wiele trudności, lecz to nie zniechęca go do realizowania własnych pasji i rozwijania zainteresowań.

                        Pan Mateusz przybył z misją uświadamiania nas, że choć światy osób widzących i niewidzących nieco różnią się, to wszyscy ludzie mają podobne potrzeby. Osoby niewidome są zaradne i w wielu sytuacjach samodzielne, ale nie każdy z nas wie, że zwyczajne gesty, niewymagające od nas wielkiego trudu, mogłyby ułatwić wiele czynności osobom niewidomym i niedowidzącym.  Prostym przykładem jest niepozostawianie hulajnóg elektrycznych na środku chodników miejskich.  Gdy widzimy osobę niewidomą, nie bójmy się spytać, czy potrzebna jest pomoc. Nie bójmy się podać numeru nadjeżdżającego autobusu czy ceny produktu w sklepie.  Komunikacja z osobami niewidomymi może usprawnić ich codzienne funkcjonowanie, a często ochronić zdrowie, a nawet życie. Dobrze jest też wiedzieć, że pies asystujący został specjalnie wyszkolony, by służyć osobie niewidomej, zatem nie można go rozpraszać, głaskać i wołać podczas pracy.

            Uczniowie klas II, VIIa i VIIb, którzy uczestniczyli w spotkaniu, zapewne byli pod wrażeniem zaradności, otwartości i życzliwości pana Mateusza. Zadawali wiele interesujących i mądrych pytań, na które nasz gość chętnie udzielał odpowiedzi. Na pewno imponujące okazały się informacje, że pan Mateusz jest aktywnym internautą tworzącym strony internetowe. Świetnie opanował obsługę wielu urządzeń elektronicznych. Ponadto porusza się ze swoim psem po całej Polsce oraz angażuje się w akcje charytatywne. Wielokrotnie był gościem programów telewizyjnych i radiowych.

                        Spotkanie z panem Mateuszem było dla nas niezwykłą, wzruszającą przygodą, którą na pewno zapamiętamy. Na pamiątkę tej niepowtarzalnej lekcji każdy z uczniów otrzymał kartkę ze swoim imieniem zapisanym alfabetem Braille'a.