• Rozbudowa szkoły
          • Rozbudowa szkoły

          •  

             

            7 stycznia, we wtorek, rozpoczęliśmy lekcje po zimowej przerwie świątecznej. Ale data zostanie zapisana w kronice szkolnej nie z tego powodu - tego samego dnia rozpoczęły sie prace budowlane w ramach rozbudowy naszej szkoły. Zostaną dobudowane cztery sale dydaktyczne, toalety dla najmłodszych i klatka schodowa. Mają one zostać oddane w październiku bieżącego roku.

            Wydaje się, obserwując szybkie postępy prac, że ten termin jest realny. Świetnym miejscem tych obserwcji jest okno pokoju nauczycielskiego. Niestety wraz z postępem prac zostanie ono zasłonięte murami nowej części budynku szkoły. Na razie pierwszego dnia udało nam się wypatrzeć doglądającego początków prac Wójta Gminy Magnuszew pana Marka Drapałę.

            To nie wszystko, tego samego dnia inna ekipa budowlana zbudowała schody wejściowe od strony boiska szkolnego i brakujący fragment chodnika przed budynkiem szkoły. Trzeba przyznać, że tempo prac było rekordowe. Z optymizmem patrzymy więc w przyszłość i obiecujemy od czasu do czasu informować o przebiegu inwestycji.

             

        • Szkolny rekord 20. edycji Góry Grosza
          • Szkolny rekord 20. edycji Góry Grosza

          •  

             

            W piątek, 10 stycznia, odbył się szkolny finał 20. edycji akcji Towarzystwa „Nasz Dom” - Góra Grosza. Tak, jak i w latach poprzednich dołączyliśmy do zbiórki monet w szczytnym celu  zebrania funduszy na pomoc dzieciom wychowującym się poza własną rodziną, w tym na tworzenie takich programów, które pozwolą dzieciom wrócić do domu bądź tworzenia takich miejsc, które będą w miarę swoich możliwości zbliżone do domu rodzinnego oraz programów, które pozwolą im spokojnie dorastać. Sprawa jest niebagatelna, bo takich dzieci jest w Polsce 70 tysięcy. Niebagatelna jest też kwota uzbierana w ten sposób przez 19 dotychczasowych edycji Góry Grosza - 40 646 155 zł i 2 grosze. Dumni jesteśmy, że w tej kwocie mieszczą się i nasze grosiki.

            Jeszcze bardziej dumni możemy być z wyników tegorocznej zbiórki groszy w naszej szkole. Pobiliśmy własny rekord - przynieśliśmy ponad 80 kg monet, które jak się okazało po żmudnym przeliczeniu miały wartość przekaraczającą 1100 złotych. Brawa i podziękowania dla wszystkich darczyńców, a przed nami trudne zadanie pobicia tegorocznego wyniku za rok. Wiemy, że jest to możliwe gdyż oczywiście nie wszyscy uczniowie wzięli na poważnie udział w tej akcji. Liczymy, że zmobilizujemy ich do pomocy.

            Szczegółowe informacje o tym, komu przyznano dotacje znajdziecie na stronie internetowej www.towarzystwonaszdom.pl .

             

             

        • "Cztery Pory Roku" w naszej szkole
          • "Cztery Pory Roku" w naszej szkole

          •  

             

            „Cztery Pory Roku ” to projekt finansowany przez Narodowy Instytut Wolności- Centrum  Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich (FIO). Jego głównym celem jest zwiększenie zaangażowania lokalnej społeczności, mieszkańców, rodziców, nauczycieli, organizacji pozarządowych w formie wolontariatu w  działania na rzecz rozwiązywania problemów 175 dzieci i młodzieży, zamieszkujących teren powiatu kozienickiego w okresie od 1 maja 2019 r. do 31 października 2020 r.

            Realizatorem projektu jest Stowarzyszenie  WESOŁE SŁONECZKA Z CECYLÓWKI  we współpracy z gminami: Magnuszew i Głowaczów.

            W trakcie  zajęć rekreacyjnych i historycznych, realizowanych zgodnie z harmonogramem projektu w październiku i  listopadzie 2020 roku, 175 dzieci podzielonych na 15 grup  uczestniczyło w zabawach i grach sportowych oraz w szeregu spotkań z lokalnymi historykami i pasjonatami .

            Aktywny udział dzieci  w zajęciach sportowych stał się formą  przeciwdziałania spadającej aktywności  ruchowej dzieci i młodzieży. Uczestnicy projektu angażowani byli w zabawy i gry terenowe: podchody, terenowe tory przeszkód, zajęcia sportowe  z wykorzystaniem terenu naturalnego w lesie. Uczestniczyli w sztafetach, meczach i rozgrywkach drużynowych, m.in. w tenisie stołowym.

            W ramach zajęć rekreacyjnych odbyły się także warsztaty na temat zdrowego odżywiania połączone z konkursem na  wykonanie dań z owoców i warzyw m.in. koktajli i sałatek. Było zdrowo, kolorowo i smacznie.

            W ramach zajęć historycznych dzieci objęte projektem odbyły szereg wycieczek, zarówno pieszych jak i rowerowych  w miejsca ważne pod względem  historycznym. Uczestnicy projektu poznawali wydarzenia historyczne oraz biografie osób, które doprowadziły do odzyskania przez Polskę niepodległości. Przygotowali i zaprezentowali szerokiej publiczności  montaż słowno-muzyczny poświęcony Świętu Niepodległości

            Zajęcia były dużym sukcesem i cieszyły się powodzeniem. Wszystkie dzieci bardzo chętnie uczestniczyły, zarówno w różnego rodzaju  grach sportowych, jak i w ciekawych zajęciach historycznych. Zajęcia te rozwijały u dzieci kreatywność, planowanie i organizację pracy oraz pomysłowość, ale przede wszystkim  dostarczyły wiele radości.

             

        • Szkolne spotkanie Wigilijne
          • Szkolne spotkanie Wigilijne

          •  

             

             

            Święta Bożego Narodzenia to szczególny dla nas czas, z którym wiąże się wiele tradycji i zwyczajów. Jednym z nich jest prezentowanie inscenizacji Bożego Narodzenia zwanych jasełkami.

            W świąteczną atmosferę wprowadzili nas uczniowie klas pierwszej, czwartej i siódmej, którzy pod kierunkiem pani Iwony Kuźni przygotowali, jak co roku przedstawienie jasełkowe.

            Zgromadzona publiczność po raz kolejny mogła przeżyć historię Maryi i Józefa widzianą oczami dzieci, które wędrowały do żłóbka aby oddać pokłon Bożej dziecinie i ofiarować w darze to, co mają najcenniejszego, chociażby misia, lalkę czy pieska.

            W przedstawieniu główną rolę odegrał pastuszek niosący dary dla Jezusa. Po drodze spotkał ludzi potrzebujących: staruszka, któremu było zimno, dziewczynkę, która pragnęła napić się ciepłego mleka i głodnego rozbójnika. Pastusze, który miał dobre serce rozdał wszystko co miał. A nauka płynąca z tej historii to to, że najwięcej ofiarujemy Bogu gdy potrafimy dzielić się z innymi.

            Świątecznego uroku dodały przedstawieniu kolędy i pastorałki, które wykonywane przez dzieci napełniały nas świąteczną radością. Nie zabrakło też dekoracji przygotowanej przez panią katechetkę. Szczególne podziękowania należą się panu Andrzejowi Skowrońskiemu - wykonał piękną stajenkę, która z pewnością będzie wykorzystywana również w przyszłości.

            Po zakończeniu Jasełek głos zabrała dyrektor szkoły pani Agnieszka Suska, która podziękowała uczniom za występ i złożyła wszystkim świąteczne życzenia. Uczniowie klasy ósmej poczęstowali zaś wszystkich obecnych samodzielnie wykonanymi przez siebie pierniczkami.

            Jeszcze tego samego dnia jasełkowe przedstawienie nasze dzieci zaprezentowały pracownikom Urzędu Gminy i innym zaproszonym tam przez Wójta gościom.

             

        • Zajęcia ekologiczne w ramach projektu Cztery Pory Roku
          • Zajęcia ekologiczne w ramach projektu Cztery Pory Roku

          •  

             

            W październiku i w listopadzie grupa uczniów z kl. III-VI uczestniczyła w cyklu zajęć ekologicznych w ramach projektu „Cztery Pory Roku” realizowanego przez Stowarzyszenie  WESOŁE SŁONECZKA Z CECYLÓWKI  we współpracy z partnerami: Gminą Magnuszew i Gminą Głowaczów w ramach Funduszu  Inicjatyw Obywatelskich (FIO) . Zajęcia ekologiczne miały na celu zwiększenie  oferty edukacyjnej dla dzieci z terenu powiatu kozienickiego w kierunku wszechstronnego rozwoju, zaangażowania  w dbanie o środowisko naturalne, a także przedstawienie dzieciom  różnych aspektów  z zakresu ekologii, ochrony środowiska oraz problematyki segregacji i usuwania odpadów. Poprzez udział w warsztatach dzieci zdobyły nowe umiejętności, zostały zaktywizowane  i zaangażowane w działania na rzecz lokalnego środowiska.

            Młodsza grupa uczestników projektu uczyła się rozpoznawać gatunki drzew. Uczniowie zbierali liście i tworzyli zielniki do klasopracowni biologicznej. Starsi uczniowie zajęli się projektowaniem zagospodarowania przestrzeni publicznej. Wybrane zostały tereny wokół Miejsc Pamięci Narodowej w związku z ważnymi wydarzeniami w historii Polski i kultywowaniem pamięci historycznej „małej ojczyzny”. Wykonane projekty były inspiracją do zakupu odpowiednich sadzonek drzew i krzewów, a następnie przeprowadzenia akcji nasadzenia ozdobnych roślin w miejscach ważnych pod względem historycznym, przy pomnikach w Miejscach Pamięci Narodowej w Rozniszewie. Do udziału w akcji nasadzenia włączeni zostali wolontariusze: rodzice uczniów, nauczyciele, sołtysi, strażacy z OSP i mieszkańcy. Wspólna praca  była okazją do rozmów, wzajemnego poznania się i wymiany doświadczeń. Zintegrowane działanie sprzyjało rozwojowi aktywności społecznej i wolontariackiej. Dzięki zajęciom ekologicznym oraz przeprowadzonej akcji nasadzeń Miejsca Pamięci Narodowej zyskały nowe otoczenie i  lepszą estetykę. Jesteśmy z siebie dumni. Serdecznie dziękujemy realizatorom projektu oraz wszystkich uczestnikom i wolontariuszom.

             

        • Kiermasz Świąteczny
          • Kiermasz Świąteczny

          •  

             

            Przez przedświąteczne niedziele, to jest 8-go i 15-go grudnia, zaprosiliśmy serdecznie wszystkich chętnych na organizowany w naszej szkole kolejny już Kiermasz Bożonarodzeniowy. Kiermasz organizuje Rada Rodziców, pomaga Rada Uczniów. Wcześniej nasze mamy spotykają się podczas specjalnych warsztatów świątecznych, na których tworzą prawdziwe, dekoracyjne cudeńka.

             W tym roku można było zaopatrzyć się w świąteczne stroiki, bombki choinkowe, mini-choinki, świąteczne figurki, a także kalendarze na 2020 rok, torby do pakowania prezentów czy nawet same prezeny - pudełeczka zdobione techniką decoupage. Wszystko można było sobie osłodzić pięknie lukrowanymi pierniczkami.


            Kiermaszową sprzedażą zajęli się uczniowie starszych klas naszej szkoły. Należą im się w tym miejscu podziękowania za pracę w dwie kolejne, grudniowe niedziele.

             

        • 6. Mikołajkowy Konkurs Recytatorski
          • 6. Mikołajkowy Konkurs Recytatorski

          •  

             

            W pątek, 6 grudnia, już po raz szósty odbył się Mikołajkowy Konkurs Recytatorski. W konkursie brały udział najmłodsze dzieci czyli przedszkolaki z obu oddziałów przedszkolnych i uczniowie klas I-III. Tak jak i w latach ubiegłych zainteresowanie konkursem było bardzo duże, co zaowocowało ogromną liczbą uczestników.

            Każde dziecko biorące udział w konkursowej rywalizacji samodzielnie przygotowuje własną interpretację wiersza związanego ze Świętym Mikołajem i recytuje go przed licznie zgromadzoną widownią składającą się z kolegów, koleżanek, licznie przybyłych mam i pań nauczycielek.

            Świąteczno-mikołajkowy nastrój udziela się tego dnia całej szkolnej społeczności. Na szkolnych korytarzach, w salach lekcyjnych aż roi się od Mikołajów, elfów i Śnieżynek. Jest miło, radośnie, wesoło, świątecznie i kolorowo.

            Skoro jest konkurs - musi być i komisja konkursowa, której niełatwym zadaniem jest wyłonienie zwycięzcy w każdej grupie wiekowej. Nie było jednak przegranych bo każdy uczestnik recytatorskich zmagań został obdarowany pięknym dyplomem uczestnictwa i upominkiem w postaci książeczki. Kończy się więc jak w bajce - "... i wszyscy żyli długo i szczęśliwie."

             

             

        • "Uciekający Mikołaj"
          • "Uciekający Mikołaj"

          •  

             

            Pokłosiem wystawy "PasteLOVE koguty" w naszej Galerii "Na pietrze" i spotkania z autorką tych prac panią Agnieszką Kazała podczas wernisażu tej wystawy są dzisiejsze warsztaty plastyczne. Pani Agnieszka obiecała je poprowadzić już w listopadzie i własnie do nas przyjechała.

            W warsztatach wzięła udział dwudziestka "plastyków" - czytaj "uczniów starszych klas naszej szkoły". Prowadząca zajęcia zaproponowała intrygujący temat prac - "Uciekający Mikołaj" i ciekawą technikę ich wykonania - melanż pasteli olejnych z akwarelą. Okazało się, że to nie koniec zamieszania. Oprócz olejnych kredek i pędzli potrzebne były też narzędzia do wydrapywania. Pozwoliły one na odsłanianie kolejnych warstw pasteli kładzionych jedna na drugą.

            Tak zainspirowani przez panią Agnieszkę uczniowie mogli teraz przelać na papier swoje interpretacje uciekającego Mikołaju. Ponieważ warsztaty odbywały się w przededniu Mikołajek na większości prac bohaterem był starszy pan z długą, siwą brodą i w charkterystycznym czerwonym stroju. Juz w trakcie wykonywania prac autorzy otrzymywali fachowe podpowiedzi i wskazówki od prowadzącej. Dało się wyczuć, że pani Agnieszka na codzień pracuje z dziećmi. Nie było kłopotów z nawiązaniem kontaktu i zainteresowaniem tematem i techniką wykonywania prac.

            Na koniec oczywiście serdeczne podziękowania i obietnice dalszych spotkań i współpracy. Cieszą nas zawsze takie spotkania gdyż wiemy jakie korzyści wynikają z nich dla naszych uczniów. A ha, warsztaty odbyły się w Galerii "Na piętrze", gdzie ciąglemożemy oglądać wystawę pani Agnieszki.

             

        • Zbiórka karmy dla zwierząt
          • Zbiórka karmy dla zwierząt

          •  

             

            Zapoczątkowana przed czterema laty zbiórka karmy dla zwierzaków z Miejsca Tymczasowego Przetrzymywania Bezdomnych Zwierząt prowadzonego przez Zakład Usług Komunalnych w Kozienicach, w tym roku szkolnym udała się w sposób szczególny. Przez dwa tygodnie listopada udało się naszej szkolnej społeczności zebrać rekordową ilość karmy. Było to 629 kg - w tym 459 kg karmy suchej, 153 kg karmy w puszkach i 17 kg karmy mieszanej. To znacznie więcej niż w latach poprzednich.

            Zbiórce patronowała Rada Uczniów. Jej przedstawiciele i uczniowie, którzy dostarczyli najwięcej karmy zawieźli ją do przytuliska (używamy takiej nazwy, gdyż wydaje się nam ona przyjaźniejsza niż MTPBZ). Grupą opiekował się podczas wyjazdu pan Tomasz Dymek.

            Na miejscu powitał nas pan wicedyrektor KGK Kozienice inż. Tomasz Janeczek. Podczas gdy jego pracownicy rozładowywali przywiezioną karmę my udaliśmy się aby poznać przytulisko i jego lokatorów. W kojcach przebywało 15 dorosłych psów i trzy śliczne małe szczeniaki. Przywitały nas oczywiście bardzo głośno. Pan dyrektor opowiedział nam jak działa przytulisku, na czym polega opieka nad zwierzakami i pochwalił się, że wszystkie psy znajdują nowych opiekunów, a nie trafiają do schroniska. W podziękowaniu otrzymaliśmy firmową torbę słodyczy i różnych gadżetów. Umówiliśmy się na kolejną dostawę psiej żywności w przyszłym roku.


        • Spotkanie z teatrem pantomimy
          • Spotkanie z teatrem pantomimy

          •  

             

            Pan Eugeniusz Chudak Morzuchowski z piaseczyńskiej Agencji Promocja zawsze przywozi do naszej szkoły ludzi związanych ze sztuką. Są to muzycy, tancerze, aktorzy. Tym razem naszymi gośćmi były aktorki teatru pantomimy czyli mimki. W świat tej odmiany teatru wprowadzały nas panie Marta Grądzka i Joanna Płóciennik - adeptki warszawskiego Studia Pantomimy Bartłomieja Ostapczuka.

            Pantomima to rodzaj przedstawienia, w którym aktor (mim, mimka) nie używa głosu tylko odgrywa przedstawienie używając ruchu, mowy ciała i gestów. Okazało się, że ciałem można przedstawić prawie wszystko, nie tylko ludzką postać, ale również rzecz, przedmiot, zjawisko przyrodnicze czy stan ducha. Dzięki oglądanym pokazom mimek mogliśmy poznać różne rodzaje i techniki pantomimy.

            Nasi uczniowie sami mogli spróbować niełatwej sztuki pantomimy. Przy pomocy goszczących w szkole aktorek uczyli się jak bawić się piłką bez piłki czy jak podnosić ciężki przedmiot, którego wcale nie widać. Na koniec obejrzeliśmy ilustrowaną muzyką etiudę pantomimiczną o naukowcach poszukujących eliksiru nieśmiertelności. Wszystkim widzom bardzo się ona spodobała, nie żałowali więc na koniec gromkich oklasków.

             

        • Konkurs recytatorski "Patriotyczne strofy"
          • Konkurs recytatorski "Patriotyczne strofy"

          •  

             

            Obchody kolejnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości od kilku lat kojarzą nam się ze szkolnym konkursem recytatorskim "Patriotyczne strofy". 12 listopada na deskach konkursowej sceny stanęło więc aż 52(!) recytatorów z klas I-VIII. Jury konkursowe w składzie pani Iwona Dymek, pani Anna Owczarczyk i pani Agnieszka Suska wysłuchało więc ni mniej, ni więcej tylko 52 utworów literackich - wierszy o tematyce patriotycznej.

            Cieszy wszystkich tak duże zainteresowanie konkursem, ale na wyniki trzeba było poczekać kilka dni. W poniedziałek, 18 listopada, spotkaliśmy się w Galerii "Na piętrze" gdzie wyniki zostały ogłoszone i wręczono nagrody laureatom. W kategorii dzieci młodszych pierwsze miejsce zajęła uczennica klasy trzeciej Maja Skowrońska. Drugą lokatę zajął również trzecioklasista Kacper Staszewski. Tłoczno było na trzecim miejscu podium. Ex aequo zajęli je Patrycja Cwyl z klasy drugiej i Damian Frączek oraz Aleksander Kucharski z klasy trzeciej.

            W kategorii klas IV-VIII całą pulę nagród zgarnęli uczniowie klasy siódmej. Tu także trzecim miejscem podzieliło się dwoje uczniów - Kinga Walencik i Mateusz Bobrowski. Na drugim miejscu uplasowała się Katarzyna Skowrońska, a zwycięzcą konkursu został Oliwier Kamiński. Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy!

             

        • Edukacja przez Szachy w Szkole
          • Edukacja przez Szachy w Szkole

          •  

             

            W roku szkolnym 2019/2020 nasza szkoła przystąpiła do udziału w projekcie ,,Edukacja przez szachy w Szkole”. W ramach kursu uczniowie klas I- III poznają specyfikę gry w szachy.

            W czasie zajęć uczniowie nie tylko poznają zasady rozgrywki szachowej, ale posiądą również wiele innych umiejętności takich jak sztuka krytycznego i logicznego myślenia, umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów. A co ważne, uczą się szacunku do siebie. Udowodniono, że szachy uczą samodzielności myślenia, a przy tym motywują do samodzielnej pracy i kreatywności.

            Uamiejętności szachowe wykorzystywane są czasem przez ucznia w sposób nieświadomy w późniejszym etapie edukacyjnym np. na lekcjach geografii, fizyki, matematyki czy techniki. Dyscyplina ta rozwija takie cechy jak opanowanie, koncentracja, cierpliwość, wytrwałość, odwaga. Uczy radzenia sobie ze stresem i zmęczeniem, nie poddawania się nawet w najtrudniejszych warunkach.

            Warto pamiętać, że obok tych wszystkich walorów edukacyjnych i wychowawczych gra w szachy jest rozrywką i świetną zabawą. Może stać się pasją i sposobem na życie.

             

        • PasteLOVE koguty
          • PasteLOVE koguty

          •  

             

            W Galerii „Na Piętrze” zaprezentowana została nowa wystawa. Tym razem możemy tam obejrzeć bajecznie kolorowe „PasteLOVE koguty”. Autorką wystawionych prac jest pani Agnieszka Kazała.

            Pani Agnieszka to absolwentka Historii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Pedagogiki i Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Studiująca na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu im. Eugeniusza Gepperta w Pracowni Tkaniny Artystycznej. Malarka i nauczycielka łączy w swojej pracy artystyczne i pedagogiczne umiejętności. Twórczość swoją prezentowała na 10. wystawach indywidualnych i 12. wystawach zbiorowych m.in. w Grójcu, Warszawie, Górze Kalwarii, Tarczynie, Warce, Kozienicach, Makowie Mazowieckim, Białej Podlaskiej, Strumicy. Jej prace stanowią część zbiorów Strumickiego Centrum Kultury (Macedonia Północna) oraz Spiskiej Nowej Wsi (Słowacja) – partnerskich miast Grójca.  Uczestniczka międzynarodowych plenerów malarskich (Strumica -Macedonia Północna) oraz rodzimych (Czersk, Ojżanów, Kazimierz Dolny, Janowiec). Uczy plastyki w Szkole Kanadyjskiej w Warszawie a w Grójeckim Ośrodku Kultury prowadzi zajęcia z rysunku i malarstwa. Kurator wystaw artystycznych. Współpracowała z Ośrodkiem Kultury w Górze Kalwarii  prowadząc cykl zajęć stacjonarnych  oraz plenerowych warsztatów na zamku w Czersku.

            Podczas dzisiejszego wernisażu opowiadała o swojej pracy, o tworzonych przez siebie pastelach i ukochanym batiku. Odpowiadała cierpliwie na trudne czasem pytania naszych uczniów i obiecała, że ta pierwsza wizyta w rozniszewskiej szkole z pewnością nie będzie ostatnią. Już w grudniu spotka się z dziećmi na warsztatach plastycznych, a w przyszłości zaprezentuje w naszej galerii swoje batikowe tkaniny.

            Wśród gości wernisażu wypatrzyliśmy oczywiście panów Jacka Matlakowskiego i Roberta Przybylskiego z Warki, wareckiego plastyka pana Sławomira Ragana. Uczniowie gorąco powitali też panią Zofię Marczak – dobrego ducha Rozniszewa. Nie zabrakło też dziennikarzy z TV Nasz Powiat Kozienice, których relację filmową z wydarzenia zamieszczamy tutaj.

             

             

        • Szkolne obchody Narodowego Święta Niepodległości
          • Szkolne obchody Narodowego Święta Niepodległości

          •  

             

            Tegoroczne obchody Święta Niepodległości były w naszej szkole rzec można wieloetapowe. Rozpoczęliśmyje w piątek, 8 listopada, udziałem naszego chóru szkolnego w 5. Gminnym Przeglądzie Pieśni i Poezji Patriotycznej. Tego samego dnia, o 11.11 odśpiewaliśmy cztery zwrotki Mazurka Dąbrowskiego w ramach akcji "Szkoła do hymnu". W poniedziałek, 11 listopada, uczestniczyliśmy we Mszy Świętej w intencji Ojczyzny odprawionej w naszym Kościele Parafialnym.

            Dziś, 12 listopada, odbył się konkurs recytatorski "Patriotyczne strofy" (napiszemy o nim w osobnym atykule). A tuż po ostatnich recytatorach scenę zajęli uczniowie, którzy pod kierunkiem nauczyciela historii, pana Leszka Owczarczyka, przygotowali na tę okazję program słowno-muzyczny przybliżający nam historyczne fakty z okresu rozbiorów, zrywów narodowościowych i okoliczności odzyskania przez Polskę niepodległości.

            Uroczystość zakończyło wspólne odśpiewanie patriotycznych pieśni. Takie wydarzenia uczą nie tylko historii, ale także patriotyzmu, o którym na codzień zdajemy się zapomina.

             

        • Szkoła do hymnu
          • Szkoła do hymnu

          •  

             

            Minister Edukacji Narodowej oraz Rada Dzieci i Młodzieży zaprosiły szkoły, przedszkola, placówki oświatowe, a także szkoły polonijne do włączenia się w akcję „Szkoła do hymnu” i odśpiewania 4-zwrotkowego hymnu narodowego w piątek, 8 listopada o symbolicznej godz. 11:11. Przedsięwzięcie to kontynuacja ubiegłorocznej inicjatywy „Rekord dla Niepodległej”, w której uczestniczyli uczniowie oraz nauczyciele z blisko 24 tys. placówek w kraju i za granicą – my również.

            – 11 listopada to szczególna data dla każdego Polaka. Tego dnia czcimy bohaterstwo, waleczność i męstwo naszych przodków, dzięki którym Polska po 123 latach niewoli wróciła na mapę Europy. Wyrażamy radość z tego, że żyjemy w wolnym i suwerennym kraju – napisał w liście do dyrektorów Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski.

            Nie mogło zabraknąć nas w tak szczytnej akcji. Toteż cała społeczność rozniszewskiej szkoły spotkała się dziś na Sali gimnastycznej i punktualnie o godzinie 11.11 odśpiewaliśmy wspólnie cztery zwrotki naszego hymnu narodowego.

             

             

        • 5. Gminny Przegląd Pieśni i Poezji Patriotycznej
          • 5. Gminny Przegląd Pieśni i Poezji Patriotycznej

          •  

             

            Jednym z punktów programu obchodów Święta Niepodległości w naszej Gminie był zorganizowany w Skansenie Bojowym I Armii Wojska Polskiego w Mniszewie piąty już Gminny Przegląd Pieśni i Poezji Patriotycznej. Wystąpili w nim uczniowiowie placówek oświatowych z terenu Gminy Magnuszew prezentując swoje interpretacje utworów muzycznych i literackich o tematyce niepodległościowej.

            Oczywiście nie zabrakło i reprezentantów Szkoły w Rozniszewie. Wystąpił nasz szkolny chór z solistami Mateuszem Bobrowskim i Kingą Talagą przygotowany przez panie Mariolę Cholewę i Małgorzatę Kościńską. Wszystkim uczestnikom Przeglądu podziękował pan Marek Drapała - Wójt Gminy Magnuszew wręczając pamiątkowe dyplomy i albumy o Józefie Piłsudskim.

             

        • "Artystyczna" wycieczka do Kazimierza
          • "Artystyczna" wycieczka do Kazimierza

          •  

             

            Dwudziestoosobowa grupa uczniów ze starszych klas wraz z opiekunami: p. Małgorzatą Kościńską, p. Leszkiem Owczarczykiem i p. Jackiem Matlakowskim wybrała się na „artystyczną” wycieczkę do Kazimierza. Głównym celem wyprawy było miejscowe Muzeum Nadwiślańskie. Tam młodzież obejrzała bardzo interesującą wystawę zbiorową największych polskich grafików. Wszyscy byli pod wrażeniem wielkiej wyobraźni twórczej autorów oraz różnorodności zastosowanych technik graficznych.

            Następnie, w części warsztatowej, rozniszewscy graficy wykonali własne dzieła -  linoryty. Trzeba przyznać, że talent i twórcze zaangażowanie naszych uczniów oraz fachowa pomoc instruktorek zaowocowały całkiem interesującymi pracami. Być może niektóre z nich znajdą się na wystawie w Galerii „Na piętrze”… 

            Po zajęciach był czas na krótkie zwiedzanie miasta i obowiązkowy zakup kazimierskich kogutów. Powrót do Rozniszewa odbył się już inną drogą. Postanowiliśmy skorzystać z wiślanego promu i po krótkim rejsie wylądowaliśmy u stóp zamku w Janowcu. Niestety, na zwiedzanie ruin zamku zabrakło już czasu. Ten obiekt zostawiamy sobie na później…

             

        • Przed Świętem Zmarłych
          • Przed Świętem Zmarłych

          •  

             

            Jutrzejsze święto Wszystkich Świętych kieruje nasze myśli ku Tym, których już wśród nas nie ma. Również uczniowie naszej szkoły pamiętają w tych dniach o miejscach pamięci narodowe, którymi się opiekują. Już od poniedziałku porządkowali je, stawiali kwiaty i zapalali biało-czerwone znicze. Tak było przy Grobie Koczergi w Zagrobach, pomniku Powstańców 1863 roku w Anielinie, Kopcu Kościuszki i Pomniku Poległych, Zaginionych i Pomordowanych Mieszkańców Zapilcza w Rozniszewie.

            Uporządkowaliśmy również mogiły żołnierskie na miejscowym cmentarzu. Pod Pomnikiem Powstańców na tymże cmentarzu także postawiliśmy kwiaty i zapaliliśmy znicze. Wybrali się tam dziś między innymi uczniowie klasy drugiej. Zapalili kolejne znicze i chwilę pomyśleli o poległych, o tym za co oddali swe życie.

             

        • Koncert muzyki Flamenco
          • Koncert muzyki Flamenco

          •  

             

            Od wielu już lat nasza szkoła korzysta z usług piaseczyńskiej Agencji Artystycznej „Promocja” Eugeniusza Chudak-Morzuchowskiego. Dzięki tej współpracy możemy poznawać najróżniejsze rodzaje muzyki, wspaniałych wykonawców i ich warsztat pracy. Dzisiejszy koncert poświęcony był muzyce Flamenco. Pan Eugeniusz przywiózł trójkę prawdziwych pasjonatów tej hiszpańskiej muzyki: gitarzystów - Franciszka Lewockiego i Jakuba Wagnera oraz tancerkę i nauczycielkę flamenco Martę Mieszczanek.

            Dzięki nim mogliśmy zapoznać się z kulturą flamenco wywodzącą się z położonej na południu Hiszpanii Andaluzji. Dowiedzieliśmy się czym różni się gitara flamenco od gitary klasycznej, poznaliśmy też inne instrumenty używane przez muzyków flamenco – kastaniety, rodzaj grzechotek używanych przez muzyków i tancerzy do podkreślania rytmu, skrzynkę, po hiszpańsku cajón, drewniany instrument perkusyjny pochodzący z Afryki, na którym wykonawca siedzi podczas koncertowania. Okazało się, że ważnymi instrumentami flamenco są… ręce i nogi.

            Panowie Kuba i Franek próbowali nauczyć uczniów dwóch rodzajów klaskania i zademonstrowali najpierw iście wirtuozowski pokaz utworu wyklaskanego jedynie za pomocą rąk, a następnie zabawę andaluzyjskich dzieci „bocian i żaba”, dzięki której opanowują one niełatwą sztukę klaskania już od najmłodszych lat. Tempo „zabawy” było tak zawrotne, że w końcu straciliśmy pewność kto, kogo zjada – bocian żabę czy żaba bociana.

            Pani Marta zaprezentowała nam z kolei charakterystyczny taniec i strój tancerki flamenco. Momentami mieliśmy wrażenie, że to taniec dominuje nad muzyką, a tancerka dyktuje rytm całego pokazu. Ciekawie jest poznawać dzięki muzyce inne narody i ich kultury. Jesteśmy pewni, że nie było to ostatnie w naszej szkole muzyczne spotkanie ze sztuką.

             

        • Sprawa wagi ciężkiej
          • Sprawa wagi ciężkiej

          •  

             

            W ostatnich dniach października Rada Uczniów przeprowadziła akcje ważenia uczniowskich plecaków. Wszyscy ciekawi byliśmy, ile ważą dźwigane przez dzieci tornistry. Skontrolowano prawie wszystkie plecaki najmłodszych uczniów i większość tych, które nosi młodzież z klas najstarszych. Okazuje się, że tornistry są mocno przeładowane. U maluchów wiele przekracza 10% wagi, a i starsi uczniowie także mają co dźwigać. Powodem nadwagi z pewnością jest znaczna ilość podręczników, zeszytów i ćwiczeniówek wymagana na lekcjach każdego dnia, ale także nieroztropność samych uczniów.

            Zuzia Kruk i Mateusz Bobrowski, którzy przeprowadzili tę akcję zauważyli, że niektórzy noszą w plecakach zupełnie niepotrzebne  w danym dniu podręczniki, że dźwigają np. po dwa pękate piórniki, że noszą zabawki, maskotki i ogromne butle napojów. Aby ratować poważnie zagrożone kręgosłupy kolegów Rada Uczniów proponuje:

            1. Starannie pakować się do szkoły – zabierać wyłącznie te podręczniki i zeszyty, które są rzeczywiście w danym dniu niezbędne.
            2. Wspólnie z wychowawcami i dyrekcją szkoły zastanowić się nad możliwością pozostawiania części wyposażenia uczniowskiego w szkole.
            3. Ograniczyć do minimum ilość piórników, napojów i zabawek.